klart grabben ska ha en pistol !

on fredag 6 januari 2012
I dagens DN kan man läsa om hur tullen tydligt prioriterar narkotikabeslag över vapenbeslag. Nu är jag mycket medveten om att det är strängt förbjudet att ta in droger i vårt land, och jag har inte tänkt ta den debatten. Inte i dag i alla fall. Men är det inte litet lustigt när "chefen för operativ samordning vid Tullverket i Malmö" (grym titel för övrigt. Den vill jag ha när jag blir stor) ursäktar sig genom att säga:

Vi har inte varit framgångsrika när det gäller att hitta vapen. Däremot är vi mycket duktiga på att leta efter narkotika.

Jamen kul för dig. Tyvärr är det ju så att vapen bevisligen används för att döda människor medan narkotika endast förstör för den som använder det. Det är inte direkt vanligt att det springer omkring någon galning och skjuter heroin i folks armväck. Det känns ju spontant som att vapensmuggling kanske är ganska mycket allvarligare. 

Ännu mer tragiskt blir det när man faktiskt visar att det beslagtagits 38 vapen över hela landet under 2011. 38. Trettioåtta. Jämför det med 3185 narkotigabeslag, runt 50 000 liter sprit och 160 000 liter starköl. Visst, jag är väl medveten om att det mest troligt är betydligt vanligare med smuggling av alkohol och narkotika, men jag kan liksom inte låta bli att känna att resurserna används fel.

Eller vad säger ni? Ifall ni fick välja. Vilket av följande tre föremål skulle ni minst av allt vilja se i händerna hos en kriminell galning?

Ja, det var väl det jag trodde...





3 kommentarer:

Elias sa...

Jag tycker inte att det är så konstigt alls att man väljer att prioritera narkotikan. Förutom den mest praktiska anledningen -- att narkotika är extremt mycket enklare att hitta (metall är trots allt ett vanligare material) -- så torde narkotika innebära en större risk för samhället än vapen. För även om det är som du säger att ett vapen skadar någon annan och narkotika skadar brukaren, så är inte vapen något man använder på en vanlig fest. Finns det ens vapenlangare? Knarklangare, däremot, är betydligt mycket mer vanligare. De som sysslar med knark, alltså inte de stackare som köper, utan de som säljer, försöker ju naturligtvis öka sin kundkrets och på så sätt dra in fler och fler. Så vitt jag kan resonera mig fram till, så beror nästan all hemlöshet i ett land som Sverige på just narkotika. Narkotika är orsaken bakom väldigt många stölder och inte minst våldsbrott.

Hela grejen med vapen är att alla vet att vapen är farligt, vilket man knappast kan säga om knark. Därför håller sig "vanligt folk" borta från vapen i högre grad än knark.

Vad skulle jag minst vilja se i händerna på en kriminell galning? Orättvis fråga. Vad skulle jag minst vilja se i händerna på någon? Knark. Det är knark som gör människor till kriminella galningar och gör vapen farliga.

Patrik sa...

Det är fler människor som äger vapen än som brukar narkotika. Det är fler våldsbrott som begås med vapen än på grund av narkotika. Dessutom vågar jag, helt utan att veta, påstå att vapen dödar fler svenskar än narkotika.

Sen bör det ju rimligtvis vara varje människas rättighet att äga båda sakerna, men om man ska försöka förhindra att något av dem hamnar hos kriminella så är det helt klart vapen man ska försöka stoppa.

Anledningen att jag ställde frågan på det sättet är att det faktiskt är så det fungerar. Både vapensmugglingen och narkotikasmugglingen riktar sig i första hand till kriminella. Skillnaden är att narkotikan används på dem själva medan vapnen används för att begå brott.

Och de allra flesta mord begås med vapen, utan narkotika. Så nej, det är inte knark som gör vapen farliga. Det är kriminella galningar som gör vapen farliga.

Elias sa...

"... som begås med vapen än på grund av narkotika"? Jämför du verktyg med motiv?

Det är möjligt att vapen är vanligare som direkt dödsorsak än narkotika, men det tror jag inte riktigt. Jag tror inte att särskilt många äger och brukar vapen jämfört med hur många som äger och brukar narkotika. Det känns helt enkelt lite för osannolikt.

Vi måste nog reda ut termen "vapen". Vad räknar vi som vapen här? Moraknivar? Skruvmejslar? Vedyxor? Eller bara skjutvapen? Hittills har jag bara räknat vapen som "föremål som är skapade i syfte att användas som vapen" och inte "föremål som inte är skapade i syfte att användas som, men kan användas som, vapen".

Att de allra flesta överlagda morden begås med vapen utan narkotika, det kan jag nog köpa, men att de allra flesta våldsbrottsrelaterade dödsfallen skulle göra det, köper jag inte. Enligt någon statistik är alkohol inblandat i 80% av alla våldsbrott. Enligt annan statistik (var det inte Trainspotting de sa något sånt?) behöver en drogmissbrukare tusentals kronor varje dag för att kunna finansiera sitt missbruk, vilket -- om det stämmer -- bör vara orsaken till en väldigt stor del av alla stölder i Sverige.

Som du säger så är det kriminella galningar som gör vapen farliga, men det är droger som gör kriminella galningar.

Skicka en kommentar