Bygglov Schmygglov

on söndag 22 januari 2012
Vem kom egentligen på det här med bygglov? Och hur tänkte han (eftersom det är en så pass gammal bestämmelse antar jag att en man kom med förslaget)? Tycker vi att det är vettigt att staten/kommunen ska bestämma vad vi ska få bygga på vår mark?

Det är i mina ögon en självklarhet att jag ska få göra vad jag vill med det jag äger. Om jag vill bygga en tio meter hög staty av Håkan Juholt bör jag givetvis få göra det. Vill jag måla mitt hus limegrönt bör jag även få göra det. Det är min tomt, och mitt hus. Inte någon annans. Så varför får då staten/kommunen rätten att bestämma?

Ifall ni undrar så ska jag bygga ett hus som detta. Det är svart, det ser lyxit ut och det är jävligt konstigt. Tre saker som jag inbillar mig att det är svårt att få bygglov för i Sverige. Och framför allt sticker det i ögonen hos grannarna. Speciellt i Skellefteå. Inte för att jag kommer bo här hela livet, men ändå.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar