Jag har blivit kopimist

on onsdag 4 januari 2012
Sverige har, som första land i världen, erkänt kopimism som en religion. Kammarkollegiet beslutade nämligen strax innan jul att erkänna kopimism som ett religiöst samfund. Lysande! Varför det är lysande kommer jag till snart. Först ska jag bara snabbt förklara vad kopimism är för någonting.

Kopimism är en religion som bygger på tron att all kunskap och information är fri och bör delas av alla. Att kopiera eller remixa och dela information är heligt och är en väldigt viktig del i en kopimists liv. Internet, eller snarare internät, är platser av stor betydelse och bör skyddas. Kort och gott kan man säga att kopimism går ut på att fildela så mycket som möjligt eftersom information och kunskap är det viktigaste vi har.

Det mest intressanta med allt detta är att vi nu får en ordentlig krock mellan religionsfriheten och upphovsrätten. En kopimist som innehar information (äger en köpt cd-skiva) kommer att känna ett enormt sug att dela (fildela) denna information med så många som möjligt så fort som möjligt. Hans djupaste tro är nämligen att alla människor har rätt till information och kunskap, och ingen människa har rätt att neka någon annan att sprida information och kunskap. 

Men vad kommer detta att innebära? Kommer kopimister att kunna peka på religionsfriheten när de fildelar? Tveksamt. Men faktiskt inte omöjligt. Tittar man i Sverige i dag finns det religioner som i vissa fall faktiskt får speciella rättigheter, just tack vare religionsfriheten. 

Dessutom kan detta öppna för att vi faktiskt får se den riktiga debatten om fildelning. Det som debatten egentligen bör handla om. I stället för musikbolagens förlorade intäkter, som egentligen inte är det minsta relevanta i sammanhanget, bör man diskutera och debattera upphovsrättens inkräktande på äganderätten och min rätt att göra vad jag vill med min egendom.

Jag anser att äganderätten bör stå över upphovsrätten. Jag anser att det är min rättighet att göra vad jag vill med min egendom, oavsett vems om har skapat den från början. Jag anser att det är min rättighet att dela min egendom med andra, utan att någon ska lägga sig i. Jag är kopimist.

Mer information om kopimism hittar du här !



0 kommentarer:

Skicka en kommentar