Fri invandring - en mänsklig rättighet

on torsdag 12 januari 2012
För er som inte vet det är jag liberal. Jag tror på frihet. Att varje människa bör vara fri att göra precis vad den vill med sitt liv så länge ingen annan människa skadas. En del av detta innebär att man bör vara fri att bo precis var man vill i världen. Jag är för fri invandring.

Det lustiga är att när man säger att man är för fri invandring blir man ofta idiotförklarad. "Det skulle aldrig fungera fattar du väl", säger kritikerna. När man frågar dem varför blir svaret någonting i stil med "då skulle alla flytta hit från fattiga länder och leva på socialbidrag". Lustigt... När Sverigedemokraterna vill begränsa invandringen med samma motivering är de rasister.

Men okej. För enkelhetens skull, låt oss anta att Sverigedemokraterna är rasister och ni andra som är för stor invandring men emot fri invandring har rätt. Folk skulle komma hit och leva på socialbidrag. Är det ett problem? Varför är det ett problem? Och om det är ett problem att folk från Afrika lever på våra skattepengar, varför är det då inte ett problem att svenskar lever på våra skattepengar? Anar jag inte lite dubbelmoral här? Kanske rent av lite rasism?

Grejen med socialbidrag är att det bara fungerar om max en viss procent av befolkningen får bidraget. Blir det för många som går på socialbidrag får vi problem att finansiera det. Eller ja, det är så de flesta tänker. Sanningen är ju egentligen en annan. Sanningen är att det aldrig kan bli för många socialbidragstagare. Inte för att det inte finns en maxgräns för hur många vi kan försörja, utan för att fler människor innebär en större efterfrågan på varor. Större efterfrågan medför fler arbetstillfällen och färre arbetslösa. Oavsett hur många människor vi är i Sverige kommer vår arbetslöshet inte att bli så mycket större än den var för något år sedan. Det enda som kan höja vår arbetslöshet är om vi fyller vårt land med personer som inte har och inte kan skaffa sig kompetensen som krävs för att utföra det arbete som efterfrågas. Det vill säga om vi importerar blinda och döva analfabeter utan ben och armar. Men jag tror hur som helst inte att världen har så pass många människor med så pass grova handikapp att vi klarar av att förstöra vårt land genom invandring.

Det andra argumentet mot fri invandring vore att det skulle förstöra den svenska kulturen. Men det argumentet har ju Sverigedemokraterna också provat. Det fungerade inte heller. Så jag vet inte, behöver jag bemöta det?

Låt mig nu fråga. Varför är du emot fri invandring?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar