De glömde Tina. Det är en förjävla bra taktik.

on fredag 13 januari 2012
Alltså, det här med de sexistiska taktikkorten hos P14-laget i innebandy. Visst ska jag medge att jag skrattade en del åt formuleringarna. Jag visade det för min kära flickvän och vi skrattade lite tillsammans. Men ärligt, är det verkligen så hemskt att några 14-åriga pojkar lär sig försvarstaktiker genom att sexistiskt skämta om kvinnor? Är det inte lite väl bajsnödigt att blåsa upp det till en av de största nyheterna i svensk media? Och på riktigt, behövde man ta kontakt med Riksidrottsförbundet? Som om det vore deras fel. Och vad förväntade man sig egentligen för svar från dem? 

Ifall ni nu missat det kan ni läsa om det i DN. Dessutom tar klubben tydligen avstånd från händelsen. Oh really? Inte nog med det, man lyckas även konstatera att det inte är ovanligt. Nej, klart att det inte är. Idrotten är verkligen inte rumsren på något sätt. Och just for your information så ser det ju inte så jättemycket bättre ut på damsidan. Jag kan garantera att nästan varenda fotbolls-, innebandy- eller hockeyspelande kvinna någon gång fått höra vilken fitta hon är. Eller dylikt. 

"Men det här handlar ju inte om det. Det här handlar om vuxna män som tränar ett pojklag". Ja. Jag vet. So what? Jämställdheten vinns inte i omklädningsrummen runt Sveriges idrottsevenemang. Det är dock ett bra ställe att mäta den på. För tro mig, landets bottenskrap älskar idrott. Jag inräknad. 

Det lustiga med det hela är ju att idrottstermer ofta används för att beskriva sex. Ingen klagar över det. Men när sex används för att beskriva idrott, nej så får det inte vara. Dessutom förstår jag ju, tror jag, alla taktikerna utan att någon behöver ha en genomgång. Så de är ju faktiskt rätt bra.

Sofia används vid ledning(förslagsvis). Man avvaktar tills läget kommer, och då smäller det. Fort ska det gå och rakt på sak. Sen är det bra läge för mål. 



Mot ett bollskickligt lag är det viktigt att inte gå bort sig. Precis som med Jennifer.
Och mot lite mindre bollskickliga lag är det stenhård och nästan lite dumdristig press som gäller. Petra !

















Aja, nog om detta. I morgon är det SM i futsal för vissa(för mig!). Vi spelar någon blandning av Jennifer och Sofia. Vi kallar henne Tina.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar