Min pappa är starkare än din, schampo-versionen.

on måndag 19 december 2011
Förra veckan klev jag in i duschen hemma hos min far. Där hittade jag en fin rosa schampoo-flaska (Nej. Det var inte pappas). Det lustiga var ju egentligen inte att den var rosa. Det var faktiskt inte ens relevant att det var schampoo. Anlednigen att jag tar upp det är i stället det som stod på flaskan. Flaskan var en Schwarzkopf (bara i Tyskland kan man lansera ett företag som heter svartskalle) Gliss ifall ni undrar.


Titta på etiketten vid korken. "Up to 130% MORE SHINE". Really? Hur vet man det? Det är jättelätt att säga att säga att en kaka innehåller 50% socker, eller 100% mer fullkorn än konkurrenterna. Men det beror ju på att det faktiskt går att mäta mängden socker, och mängden fullkorn. Det finns standardiserade måttenheter. Finns det standardiserade måttenheter för glans? Finns det över huvud taget någon typ av måttenhet för glans? Det här kräver en undersökning.

Efter en blixtvisit på google.se (bäst att skynda sig innan SOPA censurerar resultaten) hittade jag ett svar.

"För att mäta glans i håret tvättas en mängd hår med ett vanligt schampo och en annan mängd hår med ett schampo som ger glans. Därefter mäts de olika hårmängderna var för sig i en spektrofotometer. I spektrofotometern mäter man hur mycket av de inkommande ljusstrålarna som reflekteras i håret, det vill säga hur stor intensitet de ljusstrålar har som reflekteras från hårstråets yta. Sedan jämför man de båda resultaten och därefter kan man avgöra om schampo A ger X % mer glans än schampo B."

Fine. Men det där svaret räcker inte riktigt. För precis som Sanna funderar jag vidare. Och jag ställer liknande frågor. Hur stor måste "en mängd" vara för att svaret ska anses vetenskapligt bevisat? Vad ska kvoten mellan hårmängd och schampoo vara? Och vad är egentligen måttenheten för hårmängd? Börjar vi ana en evighetsloop här?

Nej jag blir helt enkelt tvungen att ställa frågan till Barnängen och glatt vänta på ett svar. Mest troligt får jag väl inget. Men jag hoppas att de tar sig tid och ger mig ett seriöst svar, eller i alla fall ett försök till ett seriöst svar. Jag misstänker själv att de inte direkt har gjort något vetenskapligt experiment utan snarare har slängt ihop någonting snabbt för att maximera resultatet och därigenom kunna skryta mer än konkurrenterna.

Men man vet aldrig !

0 kommentarer:

Skicka en kommentar